Використання симуляційних методів навчання в дерматовенерології. Сучасний підхід до викладання дисципліни

Автор(и)

  • Т.О. Литинська Національний медичний університет імені О.О. Богомольця, Київ, Україна https://orcid.org/0009-0009-0046-444X
  • М.О. Василевська Національний медичний університет імені О.О. Богомольця, Київ, Україна https://orcid.org/0009-0002-6382-1853
  • В.І. Степаненко Національний медичний університет імені О.О. Богомольця, Київ, Україна https://orcid.org/0000-0002-5824-8813

DOI:

https://doi.org/10.30978/UJDVK2025-1-54

Ключові слова:

симуляційні технології; муляжі; дерматовенерологія; практичні навички; професійна компетентність.

Анотація

Мета роботи — обґрунтувати необхідність інтеграції інноваційних симуляційних технологій, зокрема використання муляжів, які реалістично відтворюють ураження шкіри при різних дерматозах і інфекціях, що передаються переважно статевим шляхом, у навчальний процес студентів та лікарів-інтернів для формування професійних компетентностей, підвищення якості освіти та практичної підготовки, а також забезпечення об’єктивної оцінки професійних навичок.

Матеріали та методи. У навчальному процесі на кафедрі дерматології та венерології з курсом косметології НМУ імені О.О. Богомольця впроваджують інноваційні технології, зокрема методи симуляційного навчання (СН). Для цього використовують різноманітні інструменти, зокрема муляжі, навчальні ігри (імітації), симуляційні тренінги та методику стандартизованого пацієнта, які дають змогу студентам та інтернам без ризику для пацієнта вдосконалювати навички діагностики численних захворювань шкіри та інфекцій, які передаються переважно статевим шляхом. Музей муляжів, який функціонує на кафедрі, виконує не лише освітню функцію, а й є невід’ємним елементом СН.

Результати та обговорення. Використання СН є важливою складовою сучасної медичної освіти, оскільки забезпечує ефективний процес набуття практичних навичок, необхідних для успішної професійної діяльності. Система симуляцій, серед яких особливе місце посідають муляжі, дає змогу студентам багаторазово відпрацьовувати практичні навички, набувати досвіду в умовах, наближених до реальних, вчитися ефективної комунікації з колегами та пацієнтами, а також ухвалювати обґрунтовані рішення в безпечному середовищі. СН сприяє зміцненню професійної впевненості і успішній адаптації до роботи, готує майбутніх лікарів до практичної діяльності та підвищує якість їхньої професійної підготовки, що є ключовим для розвитку медичної освіти.

Висновки. Впровадження інноваційних технологій, і зокрема СН, у педагогічний процес дає змогу студентам і майбутнім лікарям відпрацьовувати необхідні навички в умовах, наближених до реальних, що відповідає сучасним вимогам медичної освіти. Це сприяє розвитку професійних навичок, підвищенню якості освіти та практичної підготовки, а також забезпечує об’єктивну оцінку професійних здобутків.
Співробітники кафедри шанобливо зберігають ексклюзивні експонати музею муляжів. Використання цих муляжів, манекенів і тренажерів дає змогу не лише детально вивчати клінічні прояви уражень шкіри та видимих слизових оболонок при різних дерматозах та інфекціях, що передаються статевим шляхом, а й сприяє ефективному засвоєнню матеріалу, розвитку професійних компетенцій, а також зберігає історичні та культурні традиції як світової, так і української дерматовенерологічної школи.

Біографії авторів

Т.О. Литинська, Національний медичний університет імені О.О. Богомольця, Київ

Литинська Тетяна Олександрівна
д. мед. н., проф. кафедри дерматології та венерології з курсом косметології

М.О. Василевська, Національний медичний університет імені О.О. Богомольця, Київ

Василевська Марія Олександрівна
лікар-інтерн кафедри дерматології та венерології з курсом косметології

В.І. Степаненко, Національний медичний університет імені О.О. Богомольця, Київ

Степаненко Віктор Іванович
д. мед. н., проф., завідувач кафедри дерматології та венерології з курсом косметології

Посилання

Artiomenko VV, Semchenko SS, Yegorenko OS, Novikov DA, Karakonstantyn DF, Berlinska LI. [Simulation training in medicine: international and domestic]. Odesa Medical Journal. 2015;6:67-74. http://nbuv.gov.ua/UJRN/Omj_2015_6_16. Ukrainian.

Bychkov OS, Tsivenko OI, Cherkova NV, Dushyk LM. [Analysis of simulation training experience in shaping the readiness of future doctors for practical activities]. Aktual’ni problemy suchasnoyi medytsyny. 2022;9:5-11. https://doi.org/10.26565/2617-409X-2022-9-01. Ukrainian.

Hospodarsky IYa. [Standardized patients in teaching foreign graduate nurses]. Medical Education. 2017;2:111-116. http://nbuv.gov.ua/UJRN/Mosv_2017_2_27. Ukrainian.

Dushyk LM, Mykhailychenko VE, Tsivenko OI. [Simulation training in the training of future doctors as a way of developing their practical experience]. Theory and Practice of Managing Social Systems. 2021;3:80-91. http://doi.org/10.20998/2078-7782.2021.3.08. Ukrainian.

Ilika VV, Harvasiuk O, Doholich O, Kulachek V, Andru­shchak M. [Rol innovatsiinykh tekhnolohii u pidvyshchenni yakosti medychnoi osvity]. Aktualni problemy suchasnoi medytsyny: Visnyk Ukrainskoi medychnoi stomatolohichnoi akademii. 2024;24(1):176-181. https://doi.org/10.31718/2077-1096.24.1.176. Ukrainian.

Kozlovska IM, Kolotylo OB, Kulachek YV. [Advantages of simulation training in practicing practical skills and manipulations of future doctors]. Bukovynskyy medychnyy visnyk. 2022;2:81-85. http://doi.org/10.24061/2413-0737.XXVI.2.102.2022.15. Ukrainian.

Shmaliei SV, Redka IV. [Gamification in the system of training medical workers]. Pedahohichnyi almanakh. 2022;52:69-81. http://doi.org/10.37915/pa.vi52.395. Ukrainian.

Shmalei SV, Redka IV. [Symuliatsiine navchannia u systemi pidhotovky medychnykh kadriv]. Pedahohichnyi almanakh. 2024. Vypusk 56. S. 75-84. http://doi.org/10.37915/pa.vi56.572. Ukrainian.

Lamé G, Dixon-Woods M. Using clinical simulation to study how to improve quality and safety in healthcare. BMJ Simul Technol Enhanc Learn. 2020 Mar 4;6(2):87-94. http://doi.org/10.1136/bmjstel-2018-000370.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-03-28

Номер

Розділ

Лекції